Køb af elbil
Danskerne køber i stigende grad elbiler, der i øjeblikket udgør omkring halvdelen af de nye biler, der indregistreres hver måned i Danmark. Her får du en guide til at vælge den rigtige elbil.
Kørselsbehov, rækkevidde og opladning
Antallet af kilometer, som du kører om året og sammensætningen af kørselsmønstret bør have indflydelse på valget af elbil i forhold til rækkevidde og opladningskapacitet for bilen. Det kan groft sagt deles op i to grupper. Kører du overvejende lange ture i bilen, så bør du fokusere på en bil med et relativt stort batteri og en evne til at lade hurtigt, mens de faktorer bliver mindre afgørende, hvis du kører kortere ture.
På de lange ture er det en god idé at have en vis rækkevidde til rådighed, ligesom det er praktisk komfortabelt at kunne lade bilen via lynladning på de ladestationer, der er opstillet ved motorveje og større landevejeruter. Tommelfingerreglen er, at bilen bør have en rækkevidde på mindst 400 kilometer, hvis du kører mange længere ture, og kunne lade ved mindst 100 kW effekt. En rækkevidde på mindst 400 kilometer kræver typisk et batteri på over 70 kWh. Kører du overvejende de lange ture på motorvej, så bør rækkevidden være mindst 500 kilometer og derfor en batteristørrelse på omkring 80 kWh og derover. Kører du derimod færre kilometrer og kortere ture, så kan biler med en rækkevidde på omkring 300 kilometer sagtens dække den praktiske side af dit kørselsbehov, ligesom bilens evne til at lynlade er mindre relevant.
En sidste vigtig overvejelse vedr. kørselsmønster og opladning, handler om muligheden for hjemmeladning. Uanset hvor stort kørselsbehovet er, så er det en klar fordel at kunne lade elbilen op derhjemme, eksempelvis hen over natten. Kører du mange kilometer og foretrækker hjemmeladning, bør du overveje en bil med et stort batteri, så du undgår lynladning ved offentlige ladestationer, der generelt er dyrere end ved hjemmeladning.
Mere om elbilers rækkevidde
Tekniske specifikationer, herunder assistentsystemer, varmepumpe og trækkrog
Elbilens tekniske specifikationer er meget anderledes end benzin- og dieselbilerne. Batteristørrelserne opgøres i kWh, ladekapaciteten i kW. Samtidig er elbilerne ofte udstyret med en række assistentsystemer, der hjælper til under kørsel med at oplyse om rækkevidde, hvor meget batterikapacitet, der er tilbage, når du ankommer til den næste planlagte opladning, og hvor lang tid du skal forvente at bruge, indtil batteriet er ladet op til 80 eller 100 %. Har du et højt kørselsbehov med mange kilometer, så er det en god idé at vælge en bil, der kan guide dig til at oplade optimalt.
Varmepumpen er en væsentlig faktor for elbilens evne til effektivt at udnytte strømmen i batteriet. Grundlæggende fungerer en varmepumpe modsat et køleskab. I stedet for at køle ned, så tager pumpen varme fra luften udenfor, og via en kompressor og en kondensator skaber den varme. På den måde skal en elbil med varmepumpe bruge mindre af bilens batteri til at opvarme bilen. Derfor er en varmepumpe en god idé i Danmark, hvor vi om vinteren og i efteråret har lave temperaturer. Det gør ganske enkelt elbilen mere strømeffektiv.
For 7-8 år siden var der ganske få elbiler med mulighed for trækkrog. Selvom en elbil er tungere end en tilsvarende diesel- og personbil, så var det kun ganske få biler, der var forberedt til at køre med trækkrog. I dag har langt de fleste elbiler mulighed for at trække en trailer eller campingvogn efter sig. Du bør dog tjekke trækkrogskapaciteten. Især hvis du ønsker at trække en tung trailer eller campingvogn efter bilen. Dels er der indtil videre kun ganske få elbiler, der kan trække den maksimale vægt for påhængskøretøjet på 3.500 kg, dels kan der være udfordringer med den samlede vægt for bil og påhænger, da elbilerne ofte er væsentligt tungere end benzin- og dieseldrevne personbiler. Har du det behov, så er det en god idé at søge rådgivning hos bilforhandleren.
Mere om OK's ladeløsninger til elbil