Opladning af elbil:

Sådan kommer du i gang

Elbiler er blevet mere og mere populære i Danmark, og det er ikke uden grund. En elbil har mange fordele - både for miljø, økonomi og køreglæde. Men elbiler kræver også en anden måde at tænke på, når det kommer til ’tankning’, eller rettere: opladning. Her kan du læse alt, du skal vide om opladning.

Sådan oplader du en elbil

Selvom det som ny elbilsejer kan virke skræmmende at oplade sin elbil, er det heldigvis ganske simpelt. Det fungerer meget ligesom at tanke en brændstofbil.

Nedenfor gennemgår vi trin for trin hvad du skal gøre for at oplade din elbil derhjemme eller på farten.

Mand hænger ladekabel på plads ved hjemmeladeløsning

Opladning af elbil - trin for trin-vejledninger

Hvis du har en ladeboks i hjemmet, er det heldigvis nemt og simpelt at oplade din elbil. Følg nedenstående trin for at blive klogere på, hvordan du lader din elbil i hjemmet:

  1. Sæt ladekablet i bilen
  2. Ladeboksen reagerer med et bip. Det betyder, at opladningen er ved at blive godkendt
  3. For at starte en opladning skal du bruge OK-appen eller scanne OK-ladebrikken over kortlæseren på ladeboksen
  4. LED-ringen på ladeboksen bliver blå, når opladningen starter

Tip: Vidste du, at du kan planlægge din opladning i hjemmet ved at bruge OK-appen og starte opladningen, når elprisen er billigst?

Du kan følge nedenstående trin, som beskriver, hvordan du lader elbilen ude med en hurtiglader eller en lynlader:

  1. Brug en app til at finde din nærmeste ledige ladestander (F.eks. OK's app)
  2. Tag ladekablet fra ladestanderen og sæt det i din elbil.
  3. Start opladningen med appen.
  4. Stop opladningen med din app eller på ladestanderen.

Tip: Det vigtigste, når du oplader ude er at vide, om du lader ved en normallader eller en hurtig- eller lynlader. Der er nemlig forskel på, hvordan du bruger dem:

Normallader: Når du bruger en "Normallader" skal du bruge dit eget type 2-kabel, som typisk følger med i købet af en elbil i Danmark. Tilslut dette kabel til både ladestanderen og din bil for at starte opladningen.

Hurtig- eller lynlader: Her skal du blot tage ladekablet fra standeren og sætter den i din bil og starte opladningen.

Læs mere om en normallader, hurtiglader og lynlader her

Forskellen på opladning derhjemme og på farten

Som tidligere nævnt har du to primære muligheder for at oplade din elbil eller plug-in hybrid. Forskellen på ladetyper får du her:

  • Lader du derhjemme på din egen ladeboks, vil du typisk kunne oplade med en effekt på 11 kWh, men ofte få billigere strøm.
  • Lader du ude, kan du benytte en hurtig- eller lynlader. Her vil du typisk kunne oplade med en effekt på mellem 11-150+ kWh, men til en dyrere pris end hjemmeladning.

Tip: Vær opmærksom på, at det er de færeste plug-in hybrider, som kan benytte sig af lynladning.

Nedenfor går vi i endnu mere i dybden med opladning ude og i hjemmet.

1. Opladning hjemme med ladeboks

Når du får en ladeboks installeret derhjemme, får du mulighed for at lade din elbil eller plug-in hybrid, når det passer dig bedst - eksempelvis når elprisen er lav.

Downloader du samtidig OK-appen, kan du starte og stoppe opladningen samt planlægge, hvornår bilen skal lades op - og potentielt spare mange penge.

Vælger du en ladeløsning fra OK, får du desuden adgang til automatisk elafgiftsrefusion, hvis du vælger en elaftale hos os.

Med elafgiftsrefusion får du nemlig refunderet 94,625 øre for hver kWh strøm, du bruger til at oplade din elbil. Det betyder, at hvis du oplader din elbil med 1 kWh strøm til 2 kr., så kan du spare næsten halvdelen, fordi du får pengene retur med refusion.

Kom i gang med opladning af elbilen hjemme

2. Opladning af elbilen ude

Har du behov for at lade din elbil, når du er væk hjemmefra, så kan du finde offentligt tilgængelige ladestandere mange steder i Danmark, både offentlige og private.

  • Offentlige ladestandere er dem, som alle kan bruge mod betaling, og som typisk findes på parkeringspladser, langs veje eller ved indkøbscentre.
  • Private ladestandere er dem, som kun bestemte personer eller grupper kan bruge, og som typisk findes ved boligforeninger, arbejdspladser eller hoteller.

Du kan finde de nærmeste ladestandere ved hjælp af forskellige apps eller hjemmesider, som viser dig placeringen, typen og prisen for opladning på ladestanderne.

Læs mere om opladning ude hos OK

Hvor hurtigt kan du så oplade din elbil?

Opladningstiden for en gennemsnitlig elbil vil typisk fra 10 % - 80 % vil typisk tage mellem 20 minutter og 10 timer. Generelt vil du opleve kortere ladetid, hvis du:

  • Oplader ved hurtig- eller lynlader (DC-lader) på farten fremfor hjemmeladning (AC-lader)
  • Hvis du har en bil med et mindre batteri (f.eks. 58 kWh fremfor 80 kWh)
  • Hvis du har en bil der kan indtage meget strøm (også kaldet effekt)

Som tommelfingerregel kan du med en hjemmelader lade din elbil op på mellem 6-10 timer fra 10 % - 80 % og en plug-in hybrid på 2-4 timer fra 10% - 80%.

Lader du ved en hurtig- eller lynlader, kan du lade elbilen på mellem 20 - 60 minutter fra 10 % - 80 % (Bemærk en plug-in hybrid kan ikke anvende hurtig- eller lynladere, da de anvender en anden stiktype)

Læs mere om ladetider

AC- og DC-ladning

Lader du hjemme via en ladeboks eller et sted, hvor du forventes at parkere i længere tid, så vil det være via en AC-lader. Det er en langsommere ladning og typisk den billigste form for ladning. 

DC-ladere, som du møder i form af hurtig- og lynladere, er hurtigere, da ladestanderen konverterer til jævnstrøm og derfor kan sende strøm direkte ind i bilens batteri. Prisen for opladning pr. kWh på en DC-lader er typisk højere end ved AC-ladning.

Tip: Husk at det altid er din bil der afgør, hvor hurtigt du kan lade.

Mere om AC- og DC-ladning

Mand ved front af elbil med ladestik i hånden og ladeboks i baggrunden

Ladekabel og ladestik

Når du skal oplade elbilen, vil du finde ud af, at der findes forskellige ladekabler og ladestik. Men hvad er forskellen?

Ladekablet er det kabel, du forbinder din elbil til ladeboksen eller ladestanderen med, og kablet medfølger ofte når du køber elbilen.
Ladestikket er det, som du finder i din bil, og som ladekablet kobles til.

Hvis du er nysgerrig på de forskellige ladestik-typer, der findes, kan du læse mere om dem herunder.

Type 1-stikket forsyner bilen med enfaset vekselstrøm (AC). Stikket er enkeltfaset og kan maksimalt benyttes op til 7,4 kW – i de fleste tilfælde kun op til 3,7 kW. Et type 1-ladestik kan bruges på offentligt tilgængelige ladestandere med type 2-stik ved hjælp af et kabel, der har type 1-stik i den ene ende (køretøj) og et type 2-stik i den anden ende (ladestander).

Type 2-stik kan forsyne bilen med både en- og trefaset vekselstrøm (AC). De fleste elbiler understøtter type 2-stikket. De fleste biler kan trække op til 11 kW på type 2-stikket, enkelte kan trække op til 22 kW og andre eksempelvis kun op til 3,7 kW. Type 2-stikket er det mest udbredte indenfor elbiler.

Læs også: Hvordan kan jeg se om mit ladestik er 1-faset eller 3-faset?

Combo Charging System-stikket (CCS) er et system udviklet i et forsøg på at harmonisere opladning – og er en videreudvikling af type 2-stikkene. Det er den hurtigste stiktype, der findes, og den vil du møde på langt de fleste lynladestationer i Danmark. Stik-typen bruges særligt af den europæiske bilindustri og er den type, der er valgt som standard fremadrettet i EU.

CHAdeMO er den stiktype, de ældre asiatisk producerede elbiler bruger til hurtigladning. De findes på enkelte elbiler i Europa, men mange producenter leverer nu elbiler på det europæiske marked med CCS-Combo, ligesom de øvrige europæiske elbiler. CHadeMO-stikket er ved at blive udfaset på det europæiske marked.

Som en nødløsning kan de fleste elbiler oplades fra en helt almindelig stikkontakt med jord. Her bruger du det stik, vi kalder mormorstikket – som har sit navn, fordi du så kan lade under et besøg hos bedsteforældrene.

Nødkablet bør kun bruges, når der ikke er andre muligheder. Hvis du bruger det, skal du sikre dig, at kablet maks. lader med seks ampere, som svarer til 1,4 kW og maksimalt i to timer.

Sikkerhedsstyrelsen fraråder daglig opladning med mormorstikket, da husinstallationer ofte ikke er konstrueret til så massiv en vedvarende belastning. Det tager lang tid at oplade i en almindelig stikkontakt. Hvis det alligevel bliver nødvendigt, er det vigtigt, at elinstallationen er af nyere dato.

Hvis du oplader med mormorstikket derhjemme, er det vigtigt at få godkendt din elinstallation af en elektriker, da du kan risikere, at ledningerne bliver for varme, smelter og i yderste konsekvens går i brand.

Elbilen og økonomien

En af de største fordele ved at køre i elbil er, at du kan spare penge på brændstof. Men hvor meget sparer du egentlig ved at 'tanke el' frem for at tanke benzin eller diesel, og hvad koster det at oplade din elbil? Det afhænger af flere faktorer.

Er det værd at investere i en elbil?

Regnestykket for, om det er værd for dig at investere i en elbil frem for en brændstofbil afhænger af en række faktorer.

Hvor mange kilometer kører du typisk om dagen? Har du mulighed for (primært) at lade bilen hjemme? Opladning hjemme vil ofte være den billigste løsning, men det kan være svært, hvis du f.eks. ikke har egen p-plads eller garage.

Prøv OK's beregner

Elpriser varierer

Først og fremmest skal du være opmærksom på, at prisen på strøm varierer alt efter tidspunktet på dagen, ugedagen og årstiden. Og ligesom benzinprisen kan svinge, så kan prisen for opladning på ladestationer også svinge. Så din udgift til strøm til opladning af bilen vil variere.

Generelt er strømmen billigst om natten og i weekenden, og dyrest, når vi er mange, der gerne vil bruge strøm på samme tid – f.eks. når vi laver aftensmad eller lader vaskemaskine og opvaskemaskine køre. Det betyder også, at du kan spare penge ved at oplade din elbil, når strømmen er billigst.

Dertil kommer udgifter til :

  • ejerafgift
  • vedligehold
  • forsikring
  • eventuelle reparationer

- ligesom til en brændstofbil.

Hvad koster elbil-opladning?

For at beregne, hvor meget det koster at oplade din elbil, skal du kende to ting:

  • Din elbils batterikapacitet
  • elbilens energiforbrug.

Batterikapaciteten angiver, hvor meget strøm din elbil kan lagre i sit batteri, og måles typisk i kilowatt-timer (kWh). Energiforbruget angiver, hvor meget strøm din elbil bruger pr. kørt kilometer, og måles typisk i watt-timer pr. kilometer (Wh/km). Du kan finde disse oplysninger i din elbils manual eller på internettet.

Når du kender disse to tal, kan du beregne, hvor meget det koster at oplade din elbil ved at gange batterikapaciteten med prisen på strøm.

Et beregningseksempel

Et priseksempel ved opladning hjemme:

  • Vi tager udgangspunkt i en elpris på 2 kr. pr. kWh, hvilket svarer meget godt til den gennemsnitlige elpris i Danmark.
  • En fuld opladning af en 70 kWh elbil vil koste omkring 140 kr. og vil give dig omkring 400 kilometers rækkevidde.
  • Har du mulighed for elafgiftsrefusion, ser regnestykket således ud: 140 kr. - (70 kWh x 0,94625 kr.) = 73,8 kr*.

Læs mere om hvad det koster at lade en elbil

*Regnestykket tager udgangspunkt i, at du har mulighed for refusion. Vær samtidig opmærksom på, at elpriserne hele tiden svinger op og ned. Du kan finde den aktuelle elpris hos dit elselskab eller tjekke OK's elpriser her.

Flere artikler om opladning

top