Elbil vs. benzinbil

I dag køber omkring halvdelen af danskerne en elbil, når de køber en ny bil. Langt de fleste nye elbilejere har skiftet fra en benzinbil, og har derfor en række overvejelser i forbindelse med teknologiskiftet. Dem kigger vi nærmere på her.

Hvad er forskellen på elbiler og benzinbiler – teknikken

Kort og godt er der stor forskel på en elbil drevet af en eller flere elmotorer og en benzindrevet bil. Elbilen får energi fra et batteri og mindst én elmotor, der afhængig af størrelse samlet vejer fra 300 kg og opefter, mens benzinbilen har en tank, der vejer omkring 70 kg, når den er fyldt.

Samlet betyder det, at elbilen generelt er omkring 200 kg tungere end en tilsvarende benzinbil. En anden afgørende teknisk forskel er gearsystemet. En benzinbil har enten manuel gearskifte eller automatgear. En elbil har intet gear, og derfor opleves kørslen anderledes, fordi gearskift ikke påvirker harmonien ved især accelerationer.

Kører elbilen anderledes end benzinbilen?


Elbilen har ikke noget gear, og derfor bliver kørslen ikke påvirket af gearskift, som det sker i en benzinbil. Især under accelerationer. Det samme opleves på mange måder via lydindtrykket. Motoren i en benzinbil støjer mere, jo højere accelerationen er, og lyden påvirkes også af såvel hastighed som gearskifte.

Sådan er det ikke med elbilen. Elmotoren er stort set lydløs. Det gælder også under accelerationer, hvor den samlede køreoplevelse er anderledes i en elbil i forhold til benzinbiler. Derfor angiver mange elbilejere, at de oplever kørslen mere afslappet i elbil sammenlignet med en benzinbil.

Hånd med ladekabel

Hvad er forskellen på elbiler og benzinbiler – udbud

I dag er der et bredt udvalg af elbiler til rådighed, og der kommer til stadighed flere og flere til. Men der er fortsat relativt få små elbiler til salg, og det samme er tilfældet for de største modeller med plads til op til syv personer.

Benzinbilerne byder på et bredt og varieret udbud af alle biltyper og varianter. Det gælder fra de helt små mikrobiler til de største firehjulstrækkere og familiebiler. På lidt længere sigt ser det dog ud til, at bilproducenterne reducerer udbuddet af benzinbiler i alle bilklasser og modsat øger antallet af elbiler.

Kvinde betjener ladeboks

Er der forskel på priserne på de to biltyper?

Der kan ikke konkluderes entydigt på prisforskellene på elbiler og tilsvarende benzinbiler. For de små mikro- og minibiler er elbilerne generelt dyrere end benzinbilerne. Det skyldes, at bilproducenternes omkostninger til at lave elbilerne i de klasser er højere end for tilsvarende modeller med benzinmotor. For de øvrige klasser er forholdet det modsatte.

Elbilerne er fortsat dyrere at producere, men her spiller det danske afgiftssystem for biler en vigtig rolle. Der er store fradrag i afgifterne på elbiler, og samlet betyder det, at elbilerne bliver billigere end tilsvarende benzinbiler, som har færre og mindre fradrag i registreringsafgiften.

Pige med mobiltelefon i bil

Er der forskel på afgifterne på elbiler og benzinbiler – og hvad med ejerafgifterne?

Afgifter i forbindelse med bilkøbet spiller en væsentlig rolle for omkostningerne til købe og eje af bilen.

Grundlæggende er registreringsafgiftstrukturen den samme for alle typer biler i Danmark, herunder el- og benzinbiler. Men der er stor forskel på de fradrag, der påvirker den endelige afgift og dermed pris på bilen. Mens der stort set ikke er fradrag på afgiften på en benzinbil andet end bundfradraget, så er der både et generelt større bundfradrag for elbilerne frem til 2030, samt indfasningsfradrag ligesom de får et fradrag afhængig af batteriets størrelse.

Overordnet kan man beskrive fradragene som en indfasningsrabat for at fremskønne omstillingen til elbiler. Det samme gælder for de grønne afgifter. Her er princippet, at afgifternes omfang følger udledningen af CO2 under kørsel. Da elbilen defineres som nulemissionsbil, er der ingen afgift, mens benzinbilens grønne afgift defineres af, hvor meget CO2 den udleder.

Samlet betyder det, at afgifterne for såvel køb som ejerskab er højere for benzinbiler sammenlignet med elbiler.

Sparer man på at lade strøm frem for at tanke benzin?

Generelt er strømmen billigere end benzinen, når der skal lades og tankes. Det skyldes blandt andet afgiftsstrukturen for de to energikilder. Der er høje afgifter på benzin, mens der ydes refusion af elafgiften, når du lader elbilen.

For at støtte den grønne omstilling, har man indført en ordning om refusion af elafgiften specifikt til elbiler og plug-in hybrider. Refusion af elafgiften virker på den måde, at du får refunderet 94,625 øre pr. kWh strøm, som du bruger til opladning af din bil i hjemmet.

Det betyder i praksis, at hvis du eksempelvis bruger 500 kWh på at oplade din elbil derhjemme om måneden, så vil du få refusion svarende til ca. 473 kr. inkl. moms. Dermed vil du få en aktuel besparelse på ca. 5.677 kr. inkl. moms om året. Du skal være opmærksom på, at muligheden for refusion af elafgiften til elbilen kun gælder, når du oplader med din private ladeboks i hjemmet, og altså ikke når du oplader på farten.

Prøv vores elbilsberegner

Forskellene i driftsomkostningerne – service og forsikring

Det er ikke kun i forhold til tankning og opladning, at der er forskelle i omkostningerne ved ejerskabet af en elbil og en benzinbil. Det gælder især i forhold til serviceomkostningerne.

Elbilen er en mindre kompliceret teknisk konstruktion end benzinbilen, især i en teknisk sammenligning mellem elmotoren og benzinmotoren, og det betyder, at serviceomkostningerne er lavere for en elbil. Du skal dog forvente, at omkostninger til dæk er større for elbilen, da den vejer mere, og derved slider dækkene mere. Derudover er elbiler typisk lidt dyrere i forsikring, fordi de ofte har flere hestekræfter end benzinbiler.

Samlet betyder forskellene i priser på elbiler og benzinbiler samt de lavere driftsomkostninger til energikilde og service, at totalomkostningerne for elbilen er væsentlig lavere end for benzinbilen. 

Hvornår skal jeg vælge en benzinbil fremfor en elbil?

Elbilen er billigere at eje end benzinbilen. Men derfor kan benzinbilen alligevel fortsat være relevant for nogle bilkøbere.

Har du behov for en lille bil, så er der fortsat et yderst begrænset udbud af elbiler til salg i mikrobilklassen. Der kan også være nogle forhold omkring opladning, som gør, at det er praktisk besværligt at eje en elbil, men overordnet er der efterhånden flere fordele ved at købe en elbil fremfor en benzinbil.

Se mere OK's ladeløsninger

Kvinde oplader bil med OK's app

Flere artikler om opladning

top