Hvor langt kan en elbil køre?
Rækkevidden på en elbil er et omdiskuteret emne – med god grund. Her ser vi nærmere på, hvad der påvirker elbilens rækkevidde.
Hvad påvirker ellers hvor langt en elbil kan køre på en opladning
Det er ikke kun vejret og hastigheden, der påvirker rækkevidden. Vælger du større dæk til bilen, øger du rullemodstanden på bilen, og det nedsætter rækkevidden. Jo højere rullemodstanden er, jo mere energi skal der til for at overvinde den. Derfor er der en betydelig indflydelse af dækkets rullemodstand på elbilens energieffektivitet, men det har faktisk også indflydelse på, hvor længe dine dæk holder, og her spiller dæktrykket en afgørende rolle.
En stigning på 20 % i rullemodstanden genererer omkring 3 % af strømforbruget. Dækkets bredde måles i tommer, og hovedreglen er, at for hver tomme dækket bliver bredere, så stiger energiforbruget med 2 - 3 %. Af samme årsag er det vigtigt, at dæktrykket er korrekt. Jo lavere dæktryk, jo højere rullemodstand, så sørg for løbende at tjekke dæktrykket, og justér det, hvis det er for lavt.
Om sommeren kører vi ofte med tagboks, og det øger vindmodstanden betragteligt. Afmontér derfor tagboksen, når du er færdig med at bruge den. Det gælder også for cykelpåhængeren eller en anhænger, hvis du sætter dem på bilens trækkrog. Nu vi er ved sommerferiekørsel, så øger især brug af klimaanlæg eller aircondition strømforbruget, især når det er rigtigt varmt. Allerede ved temperaturer over 25 grader bliver elbilens rækkevidde påvirket, når du køler kabinen ned. Og parkerer du i solen, så skal bilen desuden bruge ekstraordinær megen strøm på at køle bilen ned. Her lyder det gode råd, at du undlader at parkere elbilen i solen, og evt. køler bilen ned, mens den lader, så rækkevidden bliver minimalt påvirket.
Den moderne elbil har en række assistentsystemer til at optimere og guide føreren. I langt de fleste elbiler er der flere forskellige køreprogrammer til rådighed. Typisk i tre niveauer: komfort eller normal samt sport og desuden et køreprogram, der optimerer kørsel, så den bliver så energieffektiv så muligt. I ”eco”-indstilling bliver accelerationer langsommere og brugen af elektronik begrænset. Ved motorvejskørsel omkring 110 km/t er ”eco”-indstillingen typisk omkring fem gange mere energieffektiv end ved indstilling til sportslig kørsel.