Hvor langt kan en elbil køre?

Rækkevidden på en elbil er et omdiskuteret emne – med god grund. Her ser vi nærmere på, hvad der påvirker elbilens rækkevidde.

Elbilen vs. brændstofbilen

Egentlig er en diesel- eller benzinbils rækkevidde eller hvor langt den kan køre på en tankfuld brændstof lige så påvirkelig af hastighed, temperaturer, mod- og medvind samt regnvejr som elbilen.

Men især i forhold til kørsel i koldt vejr er der nogle opmærksomhedspunkter ved elbilen, som er anderledes end ved en bil med diesel- eller benzinmotor, og koldt vejr er helt afgørende for, hvor langt du kan køre i en elbil fremfor når det er lunt i vejret.

Læs mere om elbilers rækkevidde

Kvinde står ved siden af elbil og taler i mobiltelefon

Hvor langt kan en elbil køre på en opladning

Elbilens rækkevidde er påvirket af tre grundlæggende faktorer: Størrelsen på batteriet, hvor høj hastighed bilen kører med og sidst men ikke mindst temperaturerne udenfor.

Ved blandet kørsel hen over året kører de fleste elbiler omkring 5 kilometer pr. kWh. Dermed er rækkevidden for en elbil med 70 kWh batteri på omkring 350 kilometer. Der er dog stor forskel på, hvor langt elbilen kan køre om sommeren og om vinteren. Årsagen er, at bilens batteri skal opvarmes til omkring 20-30 grader afhængig af mærke og model for at fungere optimalt.

Om vinteren kræver det altså energi fra batteriet til at varme det op, mens der stort set ikke er behov for opvarmning om sommeren. Derfor kan energieffektiviteten om sommer sagtens være 6-7 kilometer pr. kWh, mens den modsat om vinteren er nede på 4 kilometer pr. kWh.

Sidste afgørende faktor er bilens hastighed. Jo hurtigere bilen kører, jo højere er vindmodstanden. Ved landevejshastighed på 80 km/t om sommeren kører en elbil typisk omkring 8 kilometer pr. kWh, men forbruget af strøm ændrer sig drastisk, jo hurtigere du kører. Ved en motorvejshastighed på 110 km/t er forbruget nede på 5 kilometer pr. kWh, og det bliver reduceret yderligere med 30-40 procent, hvis du kører 130 km/t.

Hvad påvirker ellers hvor langt en elbil kan køre på en opladning

Det er ikke kun vejret og hastigheden, der påvirker rækkevidden. Vælger du større dæk til bilen, øger du rullemodstanden på bilen, og det nedsætter rækkevidden. Jo højere rullemodstanden er, jo mere energi skal der til for at overvinde den. Derfor er der en betydelig indflydelse af dækkets rullemodstand på elbilens energieffektivitet, men det har faktisk også indflydelse på, hvor længe dine dæk holder, og her spiller dæktrykket en afgørende rolle.

En stigning på 20 % i rullemodstanden genererer omkring 3 % af strømforbruget. Dækkets bredde måles i tommer, og hovedreglen er, at for hver tomme dækket bliver bredere, så stiger energiforbruget med 2 - 3 %. Af samme årsag er det vigtigt, at dæktrykket er korrekt. Jo lavere dæktryk, jo højere rullemodstand, så sørg for løbende at tjekke dæktrykket, og justér det, hvis det er for lavt.

Om sommeren kører vi ofte med tagboks, og det øger vindmodstanden betragteligt. Afmontér derfor tagboksen, når du er færdig med at bruge den. Det gælder også for cykelpåhængeren eller en anhænger, hvis du sætter dem på bilens trækkrog. Nu vi er ved sommerferiekørsel, så øger især brug af klimaanlæg eller aircondition strømforbruget, især når det er rigtigt varmt. Allerede ved temperaturer over 25 grader bliver elbilens rækkevidde påvirket, når du køler kabinen ned. Og parkerer du i solen, så skal bilen desuden bruge ekstraordinær megen strøm på at køle bilen ned. Her lyder det gode råd, at du undlader at parkere elbilen i solen, og evt. køler bilen ned, mens den lader, så rækkevidden bliver minimalt påvirket.

Den moderne elbil har en række assistentsystemer til at optimere og guide føreren. I langt de fleste elbiler er der flere forskellige køreprogrammer til rådighed. Typisk i tre niveauer: komfort eller normal samt sport og desuden et køreprogram, der optimerer kørsel, så den bliver så energieffektiv så muligt. I ”eco”-indstilling bliver accelerationer langsommere og brugen af elektronik begrænset. Ved motorvejskørsel omkring 110 km/t er ”eco”-indstillingen typisk omkring fem gange mere energieffektiv end ved indstilling til sportslig kørsel.

top