Skiferie i elbil

Læs med her og bliv klogere på, hvordan du kommer godt til pisterne i elbil.

Læs mere om opladning af elbil

Vej med sne og bjerge

Mange danskere bruger ugerne omkring vinterferien på at lade batterierne op i sneklædte landskaber, når turen går til skidestinationer i Europa. Og for flere og flere sker transporten i en bil, der også løbende har brug for et opladt batteri.

Og selvom det kræver lidt ekstra forberedelse med elbil, så kan det sagtens lade sig gøre. Bliv klogere på, hvad du skal være opmærksom på, når kør-selv-skiferien foregår i elbil.

Når du skal køre nordpå

På skiferien i de nordiske lande ser det fornuftigt ud med lademuligheder. Særligt i Norge, hvor ladestationerne ligger langs hovedvejene og mange hytter har fået installeret ladere.

På de store udlejningsportaler kan du desuden søge efter hytter og huse med opladningsmuligheder til elbiler.

Bil set bagfra på snedækket vej

Anderledes i Alperne

Anderledes ser det ud i alperne. Selvom der er fine lademuligheder på vej til skidestinationen – især i Tyskland og Østrig – så bliver det lidt vanskeligere længere sydpå.

I Frankrig og især Italien kræver det planlægning at finde den optimale ladning, inden du kører op i bjergene, men det er en god idé at lade bilen fuldt op, inden du begiver dig op i bjergene.

Billede af hånd på ladestik til elbil

Apps gør ladningen billigere

Uanset om du kører nord- eller sydpå, er det en god idé at downloade en række apps fra forskellige ladeselskaber inden skiferien.

Når du opretter dig som kunde og bruger de apps, bliver lynladningen ofte billigere, end hvis du betaler med dit kreditkort ved standeren. I nogle tilfælde er det også nødvendigt med en app for overhovedet at kunne lade.

Mobiltelefon

Priser for opladning i Europa

Priserne svinger meget for opladning ude i Europa, især ved lynladning. Her kan det være helt op til otte gange dyrere at betale med kreditkort end at bruge ladeoperatørens app. Du bør desuden tjekke, om du via dit bilmærke har billigere adgang til et europæisk netværk. Det gælder eksempelvis ved Tesla og Mercedes.

Tip: Hjemmesiderne abetterrouteplanner.com og plugshare.com med tilhørende apps giver et godt overblik over lademulighederne på tværs af landegrænserne.

Færre kilometer i bjerge og kulde

Når du er på farten i en propfyldt, ferieklar elbil skal du forvente et markant forøget energiforbrug, især hvis du kører på motorvej. Det samme gælder, når du kører i bjergområderne i koldt vejr.

Hvor rækkevidden normalt er 350-500 km ved danske forhold, kan den meget vel reduceres med 30 procent ved motorvejs- og bjergkørsel, når kulden bider. Så husk at sætte ekstra tid af til ladepauser. Kører du med en tagboks, vil det også reducere rækkevidden med ca. 10 %. 

Bil kører på bjerg med sne

Varm op ved skihytten

Har du mulighed for at lade bilen ved skihytten, kan det anbefales. Her kan du også sætte bilen til at varme kabine og batteri op, inden du kører afsted.

På den måde mindsker du energiforbruget de første kilometer.

Husk også det rette udstyr

Ud over opladning af bilen gælder de samme forhold omkring udstyr og kørsel. Sørg for at følge de lokale påbud om brug af snekæder eller snesokker til dækkene. Derudover er det altid en god idé at medbringe et træktov, et par tæpper, en skovl og en lygte i bilen.

Fakta

Vinterferiekørsel i elbil

1

Hent ladeoperatørernes mobilapps inden du kører afsted, så du får billigere lynladning

2

Tjek abetterrouteplanner.com og plugshare.com og hent deres tilhørende mobilapps for at få et godt overblik over lademulighederne

3

Lad bilen op ved skihytten, hvis muligt, og varm batteri og kabine op, inden du kører afsted

4

Vær opmærksom på, at strømforbruget er højere ved kørsel i koldt vejr, især i bjergene og på motorvejen

top