Hvad er en plug-in hybrid

Der findes grundlæggende to typer hybridbiler. I denne guide sætter vi fokus på de to typer og alle fordelene ved dem.

Hvilke hybridbilstyper findes der på markedet?

Hybridbilerne udnytter synergieffekten mellem en diesel- eller benzinmotor og en elmotor. Hybridbilerne kan opdeles i to typer: plug-in hybriderne og de klassiske hybridbiler.

Plug-in hybriderne har en forbrændingsmotor. Det kan både være en diesel- eller benzinmotor, men i langt de fleste tilfælde er forbrændingsmotoren en benzinmotor. Derudover har plug-in hybriden en elmotor og et genopladeligt batteri, der oplades via et kabel, deraf betegnelsen plug-in, som referer til opladningen, der sker på samme måde som med en elbil.

Den anden type hybridbil har ligeledes en elmotor, men den oplades under kørsel, og er som regel mindre end elmotoren i en plug-in hybrid. I en hybridbil opsamles strøm ved nedbremsninger ligesom batteriet kan oplades via bilens forbrændingsmotor.

Den internationale betegnelse for en plug-in hybrider PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle) , mens den for en hybrid er HEV (Hybrid Electric Vehicle).

Sådan virker hybridbilerne

Uanset om bilen er en plug-in hybrid eller hybrid, så kører de helt eller delvist på de to motortyper, men benzinmotoren og elmotoren kan ligeledes samarbejde, hvis der er strøm på batteriet. Hybridbilerne har generelt et mindre batteri end plug-in hybriderne, og hybridbilen kører typisk på el, når den starter og over en kortere distance, herefter sætter benzinmotoren ind, og de to motortyper supplerer hinanden, så længe der er strøm på batteridelen.

Plug-in hybriden har ofte et større batteri, hvorfor bilen i nogle tilfælde kan køre omkring 100 kilometer på strøm. For langt de fleste plug-in hybriders vedkommende, så kører bilen på strøm op til 60-80 km/t, hvorefter benzinmotoren starter, og de to motortyper supplerer hinanden under kørslen, så længe der er strøm på batteriet.

For begge hybridtyper gælder det, at benzinmotoren er hovedmotoren i bilen.

Forskelle på hybrid og plug-in hybrid

Hvor batteripakken i en hybridbil er mindre og udelukkende oplades via benzinmotoren eller ved opsamling af energi ved nedbremsninger, så er batteridelen i en plug-in hybrid meget større, hvilket også kræver, at den oplades via kabel. Deraf betegnelse ”plug-in”, der refererer til strømkablet, der sættes til opladestanderen. Alle plug-in hybrider kan lades op via AC-ladning med ladestation, som kan installeres i carporten eller garagen derhjemme.

Med den store batteripakke er der mulighed for, at elmotoren i en plug-in hybrid bliver større, og derved kan den drive bilen frem ved højere hastigheder, hvorimod elmotoren og batteripakken i en hybridbil kan betragtes som en hjælpemotor til benzinmotoren.

Fordele og ulemper ved hybridbilen

Fordele

  • Den skal ikke lades op, og batteriet får strøm fra benzinmotoren og ved nedbremsninger
  • Ved langsom kørsel kører den på el, når der er strøm på batteriet og dermed er den meget støjsvag
  • Samspillet mellem elmotoren og benzinmotoren gør bilen mere brændstoføkonomisk end en tilsvarende benzinbil. De mest effektive hybridbiler er omkring 15 % mere energieffektive end benzinbilerne
  • Med en forbedret brændstoføkonomi er hybridbilen også mere miljøvenlig end en tilsvarende benzinbil, da den samlede CO2-udledning ved kørsel er lavere

Ulemper

  • Kører du mange lange ture, er hybridbilen ikke den bedste løsning, da benzinmotoren ofte er mindre end i en rendyrket benzinbil, og derved er belastningen højere, når den udelukkende kører på benzinmotoren ved høje hastigheder over længere tid
  • Batteridelen er lille, og derved kan hybridbilen ikke køre på strøm over længere strækninger eller ved høje hastigheder som eksempelvis på motorvej
  • Batteriet kan ikke lades op via et kabel, og får kun strøm via benzinmotoren og ved opsamling af energi ved nedbremsninger. Dermed løber det relativt hurtigt tør for strøm

Fordele og ulemper ved plug-in hybrid

Fordele

  • Det store batteri i en plug-in hybrid gør, at den kan køre langt og ved højere hastigheder udelukkende på strøm
  • Kombinationen af et relativt stort batteri og benzinmotoren gør, at den kører langt på literen, og derved er den grønne ejerafgift lav
  • Med en stor elmotor og en stærk benzinmotor er plug-in hybriderne ofte kraftfulde biler med høj trækkraft, der gør dem egnede til at trække trailere og campingvogne
  • Med en forbedret brændstoføkonomi er plug-in hybridbilen også mere miljøvenlig end en tilsvarende benzinbil, da den samlede CO2-udledning ved kørsel er lavere
  • Du kan køre langt på el, og samtidig være uafhængig af at skulle lade bilen op på længere ture, fordi bilen også har en benzinmotor
  • Høje fradrag i registreringsafgiften gør dem billigere end benzinbiler med tilsvarende motorkraft

Ulemper

  • Det kræver opladningsfaciliteter til at få batteriet ladet op
  • Med såvel en stor elmotor og et stort batteri samt en benzinmotor er plug-in hybriderne ofte væsentlig tungere biler end tilsvarende benzinbiler
  • Du skal have strøm på plug-in hybriden for at kunne udnytte fordelene

Hvornår skal du vælge en plug-in hybrid frem for en elbil?

Plug-in hybriden kombinerer det bedste fra benzinbil- og elbilteknologien. Den kører forholdsvis langt på el, og behøver ikke lades op for at kunne køre videre, når der ikke længere er strøm på batteriet. Er du ikke parat til at skifte til en elbil, er plug-in hybriden et glimrende og yderst brugbart alternativ.

Har du et meget varieret kørselsmønster med mange både korte og lange ture, og har du begrænset tid til opladning, så er plug-in hybriden en god mulighed. Du bør dog være opmærksom på, at plug-in hybriderne bliver dyrere og dyrere, da fradragene for batteripakken fjernes hurtigere over årene end fradragene for batteripakken fjernes på elbilerne. Dermed bliver plug-in hybriderne løbende forholdsvis dyrere.

Mere om OK's ladeløsninger til plug-in hybrid

top