Sådan kører du længere i din elbil

Rækkevidde er et begreb, som uløseligt nævnes i sammenhæng med elbiler, og du kan faktisk optimere bilens strømforbrug på en lang række områder og derved øge rækkevidden. Her får du tips til at forbedre elbilens energieffektivitet.

Dæk og dæktryk

Elbiler har generelt større dæk end andre biltyper. Du kan overveje at gå en eller to størrelser ned i dækstørrelse i forhold til standardmonteringen. Jo mindre/smallere dækkene er, jo mindre rullemodstand har bilen, og derved øges rækkevidden.

Tommelfingerreglen er, at rullemodstanden bliver 1-2 % mindre pr. tomme dækstørrelse. Det vil altså sige, at du sparer helt op til 4 % på strømforbruget med 18” dæk i stedet for 20” dæk. Der er dog grænser for, hvor langt du kan gå ned i dækstørrelse. Rådfør dig derfor med bilforhandleren eller værkstedet, hvis du vil have mindre dæk på bilen.

Sørg desuden for løbende at tjekke dæktrykket. Flere forskellige undersøgelser fra blandt andre Dækbranchens Fællesråd og FDM viser, at op i mod 70 % af de danske biler kører med for lavt dæktryk. Ved lavt dæktryk øges rullemodstanden mod vejen, og det medfører højere energiforbrug, så sørg for at tjekke dækkenes lufttryk hver eller hver anden uge, afhængig af hvor meget du kører.

Opvarmning og nedkøling af bilen på forhånd

Bilens batteri bruger megen strøm ved opstart. Det gælder både sommer og vinter. Om vinteren skal kabine og batteri varmes op, før bilen har et normalt strømforbrug. Det kræver strøm, og gør du bilen klar, når den holder til opladning, så bruger du samlet mindre strøm end hvis det sker under kørsel.

Det samme er tilfældet om sommeren, dog med modsat fortegn. Her gælder det om at køle kabinen ned, og er der virkelig varmt, eksempelvis på sommerferiekørsel i det sydlige Europa, så skal batteriet også køles ned. Derfor kan du køle bilen ned som sommeren, mens den holder til opladning, og derved bruger du ikke af batteriets kapacitet. Du kan også lufte ud i kabinen inden kørsel, og holde bilen parkeret i skygge, så den ikke bliver unødig varm.

Sænk farten på motorvejen

Tommelfingerreglen er, at elbilen bruger op til 30 % mere strøm ved at køre 130 km/t i stedet for 110 km/t. Det skyldes især den forøgede vindmodstand, men også nedkøling af elmotoren, fordi den skal yde større kraft.

Derfor kan du med fordel køre med 110 km/t i stedet for en højere hastighed, hvis du vil optimere rækkevidden. Derudover kan du generelt forsøge at holde en konstant hastighed, da det nedsætter behovet for accelerationer, som øger energiforbruget. Men det må naturligvis aldrig gå ud over trafiksikkerheden.

Motorvej

Kør i ”eco-mode”


Den moderne elbil har en række assistentsystemer til at optimere og guide føreren. I langt de fleste elbiler er der flere forskellige køreprogrammer til rådighed. Typisk i tre niveauer: komfort/normal samt sport og desuden et køreprogram, der optimerer kørsel, så den bliver så energieffektiv så muligt.

I ”eco”-indstilling bliver accelerationer langsommere og brugen af elektronik begrænset. Ved motorvejskørsel omkring 110 km/t er ”eco”-indstillingen typisk omkring 5 gange mere energieffektivitet end ved indstilling til sportslig kørsel. Ved kørsel i ”eco-mode” skal du være opmærksom på, at nogle funktioner såsom nedkøling bliver reduceret, og derved kan klimaanlægget eller aircondition-systemet køle langsommere om sommeren.

Nedsæt vindmodstanden

Det kan nogle gange være behageligt at køre med nedrullede vinduer, men du bør være opmærksom på, at det øger vindmodstanden betragteligt, så sørg for at holde vinduerne lukkede, og undlad at åbne soltaget for at optimere brændstoføkonomien.

Det gælder også, hvis du kører med tagboks eller cykel og cykelholder sat på anhængertrækket. Sørg for at afmontere dem, når de ikke er i brug, for det øger vindmodstanden betragteligt. Det gælder også kørsel med anhænger og naturligvis også campingvogn.

Bil med tagboks

Hold batteriet i en elbil i god form

Batteriet er en afgørende del af teknologien i en elbil. Flere undersøgelser, blandt andre fra den amerikanske analysevirksomhed Recurrent Motors Inc. viser, at batterierne i elbiler er væsentligt mere holdbare end forventet.

Du bør følge forskrifterne for opladning videst muligt. Langt de fleste bilproducenter anbefaler, at du som standard oplader batteriet til 80 % af kapaciteten, og derudover kun udnytter den maksimale kapacitet, når du skal køre lange ture. Desuden er belastningen af batteriet ved opladning højere, når det oplades ved enten lave eller høje temperaturer. Derfor er det alt andet lige en fordel at oplade bilen i en garage eller parkeringskælder, når det er ekstreme temperaturer – både kolde og varme.

Langt de fleste elbiler får løbende deres elektroniske styresystemer opdateret, og i den forbindelse bliver såvel rækkevidde som ladestyring forbedret. Derfor er det en god idé at tjekke om din elbil er opdateret med den nyeste mulige version af styresystemet – sådan som det løbende sker med mobiltelefonerne.

top