
3 tips til motorvejskørsel i Tyskland
Vi har bedt en erfaren færdselsbetjent give tre gode råd til, hvordan man kører sikkert på den tyske Autobahn, undgår farlige situationer og bidrager til at få trafikken til at glide. Læs de gode råd her.
Generelt ligner færdselsreglerne i de europæiske lande hinanden. Dog er der en række særlige regler og aktuelle kampagner, som det kan være praktisk at kende.
Husk, at alle elektroniske færdselsbøder og parkeringsafgifter uanset størrelsen eftersendes til din adresse i Danmark fra alle EU-lande samt Schweiz, og at det danske politi i de fleste tilfælde har inddrivelsespligt.
Det er ikke tilladt at føre bil eller motorcykel i klipklapper eller sandaler uden hælkappe. Skulle man blive impliceret i et uheld iført åbne sko, kan man risikere at få tilkendt skærpet ansvar.
Det tyske færdselspoliti fører med jævne mellemrum særlige kampagner mod fart-overtrædelser i forbindelse med vejarbejde. Som led i kampagnerne fordobles bøden, hvis man har overtrådt hastighedsbegrænsningen på en strækning med vejarbejde.
Husk at du skal have en gyldig motorvejsvignet, når du kører på landets motorvejsstrækninger. Den kan købes på tankstationer i grænseområdet i nabolandene og hos FDM her.
Der er ofte kontrol af køretøjerne, og man bliver pålagt et gebyr på 40 Euro, hvis vignetten mangler.
For løbende opdateringer om vejarbejder i pas og tunneller her.
Der er over 1.200 fotofælder langs de schweiziske motorveje, og bødeniveauet for fartforseelser er generelt en del højere end i de omgivende lande.
Du skal også være opmærksom på, at der kræves motorvejsvignetter både for bilen såvel som for campingvognen eller campletten. Vignetter kan købes på tankstationer og hos FDM.
Bøden for manglende vignet er ca. 170 Euro.
En hastighedsoverskridelse på 30 procent, og så ryger retten til at føre bil i Frankrig. Det er ganske enkelt, og håndhæves stringent. Er der flere chauffører i bilen, må en af dem overtage rattet. I modsat fald har fartsynderen 24 timer til at forlade landet, og fratagelsen af førerretten gælder typisk i to år.
Vær opmærksom på de italienske miljøzoner i visse historiske byer. Zonerne kaldes 'La Zona a Traffico Limitato del Centro Storico', forkortet ZTL.
ZTL-zonen dækker ofte den historiske bykerne i italienske byer, og det er kun beboere med et ZTL-mærket køretøj, som kan køre ind i zonen. Mærkaterne kan ikke købes, men hvis man overnatter på et hotel, som ligger i zonen, kan man som regel få hotellet til at skaffe en tilladelse fra de lokale myndigheder. Der er opstillet kameraer ved zone-grænserne, og der vanker en bøde, hver gang man kører ud eller ind af zonen. Bilnummeret registreres og ZTL-bøderne eftersendes til din danske postkasse - ligesom fart- og parkeringsbøder.
Vi har bedt en erfaren færdselsbetjent give tre gode råd til, hvordan man kører sikkert på den tyske Autobahn, undgår farlige situationer og bidrager til at få trafikken til at glide. Læs de gode råd her.
Vi oplever oftere og oftere ekstreme vejrhændelser i Danmark, og derfor er risikoen for akvaplaning også større end tidligere. Her kan du læse mere om, hvad du skal gøre, hvis du oplever det.
Hvilke forseelser er egentlig så farlige, at de koster et klip? Se fem eksempler her.
Læs med her og find ud af, hvorfor vi oplever vejvrede – og hvad vi kan gøre for at undgå det.
Der bliver begået mange fejl i trafikken hver dag på de danske veje. Men der nogle fejl, der bliver begået oftere end andre. Læs mere om hvilke fejl, vi danskere oftest laver i trafikken her.
Her kan du blivere klogere på, hvilke forseelser der giver et klip i kørekortet.
Få gode råd til hvordan du nemmest fjerner forrudefrost
Vi har undersøgt danskernes trafikvaner. Til de fartglade er det værd at bemærke, at der kan være brændstofbesparelser at hente, ved at køre lidt langsommere.
Få gode råd til, hvad du skal gøre, hvis du oplever en farlig situation med din bil.
Få indblik i hvad vi egentlig synes om fartkontrollerne på de danske veje.
En undersøgelse fra Danmarks Miljøundersøgelser viser, at 88 procent af de større dyr, som bliver trafikdræbt, er rådyr, og at der er en stor overhyppighed af sammenstød mellem vildt og trafik netop i maj måned. Læs mere her.
I 2020 gik benzinselskaber i Danmark, herunder OK, fra E5-benzin til E10-benzin som standard. Læs mere om E10 her.
Kan du få en bøde for at køre i venstre spor eller køre for langsomt? Vi dykker ned i færdselsloven for at faktatjekke tre motorvejsmyter.
Her får du en guide til sikker kørsel i den kolde tid.
Læs med her og få svaret på nogle af de mest påtrængende spørgsmål om de 'mytiske' køretøjer.