Mildere vintervejr sender helårsdæk på banen

Milde vintre har givet mange bilejere overvejelser om at bruge helårsdæk frem for sommer- og vinterdæk. Med helårsdæk sparer du omkostningerne til dækskifte og opbevaring af dæk. Men er helårsdæk den rette løsning for dig?

Få gode råd fra eksperten

Vi har spurgt eksperten, Jesper Sørensen, ingeniør og teknisk chef hos dækproducenten Nordics Bridgestone, som her kommer med info om og gode råd til valg af dæktype.

Kan jeg nøjes med helårsdæk?

En del danskere vil fint kunne nøjes med helårsdæk – typisk hvis du har et mindre kørselsbehov. Det afgørende er dog, om du kan undgå at køre på dage, hvor der er risiko for glatte veje.

Se hvordan du gør bilen klar til vinter

Glatte veje kræver vinterdæk

Er du afhængig af at kunne køre på faste tidspunkter hver dag, så er vinter-/sommerdæk klart den mest sikre løsning.

Husk på, at de mest udfordrende tidspunkter på døgnet oftest er morgen og aften, hvor der sker temperaturskifte fra plus til minus og omvendt.

Læs mere om opbevaring af dæk

Få gode råd til kør-selv vinterferien fra OK

Forskellen på helårsdæk og vinterdæk

På tør eller våd vej er helårsdæk og vinterdæk i tæt konkurrence, når det kommer til sikkerhed. Men når friktionen er nedsat p.g.a. rim, slud, sne, is osv., er der stor forskel.

Det er typisk i dagens yderpunkter, du oplever nedsat friktion, og det kræver kun en kort strækning med rimfrost, for at uheld kan ske.

Læs OK's tips og tricks til vinterbilisten

Få gode råd fra OK til at fjerne frost på bilruden

Besparelser ved helårsdæk

Vælger du at sætte helårsdæk på bilen, giver det især besparelser til dækskifte og opbevaring. Det koster mellem 1.500 og 2.000 kroner om året for skift af dæk, opbevaring samt kalibrering af dæktrykmålere.

Vælger du helårsdæk skal du i stedet selv huske at kontrollere dækkene.

Sådan skifter du hjul på bilen

Få gode råd fra OK til dig som bilist

Stor forskel på bremselængden

Den tyske bilistorganisation ADAC har testet forskellen i bremselængde på henholdsvis helårsdæk og vinterdæk på isglat vej samt helårsdæk og sommerdæk på tør vej ved motorvejshastighed:

  • På isglat overflade var helårsdækkets bremselængde 23 procent længere end vinterdækket
  • På tør vej var helårsdækkets bremselængde 37 procent længere.
Få gode råd til dig som bilist fra OK

Fakta om de tre dæktyper: sommerdæk, vinterdæk og helårsdæk

Sommerdæk er karakteriseret ved et mønster med større blokke, som giver store gummiarealer, der giver friktion med vejbanen, samt brede åbne riller der effektivt bortleder store mængder af regnvand. Sommerdækket giver god stabilitet, også ved høje hastigheder, og høje temperaturer.

Sommerdækkets gummiblanding bliver derimod relativ hård ved lave temperaturer, hvilket giver nedsat friktion.

Vinterdæk fungerer optimalt på kolde og våde veje, men især på sne og is vil du mærke vinterdækkets styrker.

Vinterdækket bruger dels sin særlige gummiblanding og slidbanemønster til at give vejgreb, når det er koldt, vådt og når friktion er nedsat.

Helårsdæk er et kompromis mellem de to sæsondæk og bruger elementer fra begge. Især om vinteren vil du dog opleve betydelig forskel, hvor vinterdækket vil give markant bedre vejgreb på kolde veje.

Kilde: Nordics Bridgestone og OK

top