Mildere vintervejr sender helårsdæk på banen
Milde vintre har givet mange bilejere overvejelser om at bruge helårsdæk frem for sommer- og vinterdæk. Med helårsdæk sparer du omkostningerne til dækskifte og opbevaring af dæk. Men er helårsdæk den rette løsning for dig?
Få gode råd fra eksperten
Vi har spurgt eksperten, Jesper Sørensen, ingeniør og teknisk chef hos dækproducenten Nordics Bridgestone, som her kommer med info om og gode råd til valg af dæktype.
Kan jeg nøjes med helårsdæk?
En del danskere vil fint kunne nøjes med helårsdæk – typisk hvis du har et mindre kørselsbehov. Det afgørende er dog, om du kan undgå at køre på dage, hvor der er risiko for glatte veje.
Se hvordan du gør bilen klar til vinter
Stor forskel på bremselængden
Den tyske bilistorganisation ADAC har testet forskellen i bremselængde på henholdsvis helårsdæk og vinterdæk på isglat vej samt helårsdæk og sommerdæk på tør vej ved motorvejshastighed:
- På isglat overflade var helårsdækkets bremselængde 23 procent længere end vinterdækket
- På tør vej var helårsdækkets bremselængde 37 procent længere.
Fakta om de tre dæktyper: sommerdæk, vinterdæk og helårsdæk
Sommerdæk er karakteriseret ved et mønster med større blokke, som giver store gummiarealer, der giver friktion med vejbanen, samt brede åbne riller der effektivt bortleder store mængder af regnvand. Sommerdækket giver god stabilitet, også ved høje hastigheder, og høje temperaturer.
Sommerdækkets gummiblanding bliver derimod relativ hård ved lave temperaturer, hvilket giver nedsat friktion.
Vinterdæk fungerer optimalt på kolde og våde veje, men især på sne og is vil du mærke vinterdækkets styrker.
Vinterdækket bruger dels sin særlige gummiblanding og slidbanemønster til at give vejgreb, når det er koldt, vådt og når friktion er nedsat.
Helårsdæk er et kompromis mellem de to sæsondæk og bruger elementer fra begge. Især om vinteren vil du dog opleve betydelig forskel, hvor vinterdækket vil give markant bedre vejgreb på kolde veje.
Kilde: Nordics Bridgestone og OK