Når man skelner mellem mineralske og syntetiske smøremidler, er det ikke nogen hemmelighed, at syntetiske smøremidler er bedst. Men hvorfor det?
Mineralske smøremidler fremstilles ved at raffinere råolien. Det betyder, at olien skilles ad, og de individuelle komponenter inddeles efter kogepunkt. De lette komponenter anvendes til brændstof, mens komponenter til smøremidler findes i den lidt tungere ende, og endelig blandt de helt tunge komponenter finder man asfalt.
Raffinering er en forholdsvis grov sortering, der indeholder mineralske produkter en del forskellige - og som regel uens - komponenter, hvilket ikke er optimalt i forhold til smøremidlets egenskaber.
Omvendt er syntetiske olier viderebehandlede, så de er mere ensartede, hvilket giver bedre og mere stabile egenskaber sammenlignet med mineralske olier. Dette er både tilfældet ved høj og lav temperatur. Jo mere ensartede, jo mindre friktion, hvilket som bekendt resulterer i et mindre energiforbrug.
Dertil, er der en række fordele forbundet ved syntetiske smøremidler:
- Flere driftstimer i produktionen
- Lange skifteintervaller
- En mere stabil produktion
- Færre nedbrud
Læs mere om forskellen på syntetiske og mineralske smøremidler